Funderingar kring förskoleplats

Ronja har börjat vakna när Erik stiger upp och det tycker jag är lite tidigt. Får se om jag ska skjuta fram kvällsmålet en halvtimme.
Idag ska jag & Ronja umgås med Melissa. Vet inte riktigt vad vi ska hitta på.
Får se om jag hinner ner på stan innan för att möta upp mamma och ta skivan som broran har bränt ut från dopet.
Jag är så nyfiken på hur korten blev.
Dessutom vill jag pyssla lite i hennes första bok. Har redan skrivit lite om dopdagen och även presenterna hon fick.

Något jag måste göra idag är att lämna tillbaka nyckeln på grisbacka! Prio 1 idag.

Något vi har börjat prata mycket om är en eventuell flytt nu framöver. Helst vill vi flytta nu.
Men vi vill så gärna hitta någonstan där vi kan bo i några år. Drömmen är givetvis att få flytta till hus med en fin tomt. Men det är några år bort. Jag vill vara färdigutbildad först. Det är ett krav innan vi börjar med "hus-snacket".
Så jag misstänker att det blir något i stil med ett radhus/kedjehus. Gärna en 4:a. Det skulle passa oss bra. Tänkbara områden har vi disskuterat och är väldigt överräns om, vilket känns skönt!
Vi vill flytta dit det ev finns fler barn på området eller gården (barnvämligt område) och en förskola i närheten som passar oss och Ronja.
När är det man kan ställa sig i kö för förskolan?
Tänk va mycket ens barn egentligen spenderar sin tid på förskolan? Just därför vill man ha fröknar som är pedagogiska, ödmjuka och snälla. Bra fröknar helt enketl! Och hur vet man det om man bara varit och besökt förskolan någon gång innan?
Jag är rätt övertygan att det finns övervägande bra fröknar på förskolerna runt om i Umeå. Men ändå.. Jag kanske är lite nojig.
Och sedan är det de här med pedagogik. Vilken pedagogik förkolan har eller inspireras av. Jag som har läst alla pedagogiker (kommer dock inte ihåg vad alla står för och hur dom arbetar).
Vad jag vill säga är att jag självklart vill ha Ronja på den bästa förskolan. Jag vet vart jag skulle kunna tänka mig ha henne och jag vet även vart jag inte vill ha henne.
Valet är kanske inte så svårt ändå??




Kommentarer
Postat av: Mia

man får ställa sig i kö när barnen är 6 månader. Vi (läs jag) har också börjat fundera på vart jag vill ha Tove. Jag tror vi kommer välja älgen på mariedahl som första plats, sen sandbacka och sist en som finns här på mariehem. Den på mariedahl ska va riktigt bra i allt och den på Sandbacka har ålders indelade avdelningar, regio emilia, superbra personal och miljö inne- ute vet jag inte. :)

2009-08-19 @ 11:54:28
URL: http://miaaurora.blogg.se/
Postat av: Malin

Du kan ställa dig i kö för att "stå i kö" redan nu. Jag var snabb. Ställde Filippa i kö så fort hon hade fått ett personnummer men hon kommer inte få gå på någon av de förskolor vi sökt till. Det är svårt med dagisplats i Umeå. Hon ska börja 1:a oktober och vi har fortfarande inte fått någon plats. Ett råd är att ställa henne i kö Idag!

Lycka till!/ Malin

2009-08-20 @ 10:31:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0